Az
első dolog, hogy a feladatban szereplő fizikai jelenséget világosan
értsük. Ebben a feladatban a teljes visszaverődés szerepel. Ezt
láthatjuk a következő képen.
A kép a következő címről letölthető szimulációs programmal készült:
http://phet.colorado.edu/hu/simulation/bending-light

A fenti linkre, vagy a következő képre kattintva letöltődik egy
sokoldalú optikai szimuláció, ebben dinamikus ábrák sorozata érhető el,
mint a fenti kép is. A fényforrást "bekapcsolva", helyzetét változtatva
vizsgálhatjuk a változásokat.
Az előzőhöz hasonlóan ez is csak egy fénykép egy tetszőlegesen
beállítható szimulációról. Ez a szimuláció itt érhető el:
http://nagysandor.eu/harrisonia/Refraction_HU.html

A
fizikai ismeretek birtokában elkezdhetjük a feladatunk megoldását
GeoGebra programmal. Az adatoknak megfelelően, valódi méretekkel,
elkészítjük az ábrát. Itt is szimuláljuk, hogy a beeső fénysugár
változtatása hogyan módosítja a sugár menetét. Megkeressük a feladatban
leírt esetet. A beesési- törési-, visszaverődési szögek az ábráról
leolvashatóak.
A füzetünkben, vagy a képernyőn LaTex szövegszerkesztővel
elkészíthetjük a megoldás részletes menetét, és a megoldás minden
lépését numerikusan ellenőrizhetjük az ábra segítségével.
A fenti GeoGebra munkalap különböző formátumokban letölthető innen:
http://www.geogebratube.org/material/show/id/8766